Opdracht 1 - Mindmap

Zoals jullie hebben gelezen gaan jullie aan de slag met het thema de toekomst. 

In opdracht 1 ga je met je groepje brainstormen over het thema de toekomst. 

Jullie gaan gezamenlijk een mindmap maken. Mochten jullie niet weten wat dit is, dan kun je onder het kopje infobronnen een filmpje kijken waar wordt uitgelegd hoe je een mindmap kunt maken. 

 

In deze mindmap wil ik de volgende hoofdtakken terug zien:

  • Beroepen
  • Omgeving (denk aan: groenvoorziening, klimaat, energiebronnen etc.)
  • Gezinssituatie (denk aan: Hoe zorg ik voor mijn ouders, gaan mijn kinderen naar school etc.)
  • Technologie

 

Onder het kopje beoordeling kun je lezen wat ik van jullie verwacht en hoe ik jullie mindmaps ga beoordelen. 

Succes! 

In de volgende les gaan we aan de slag met het maken van een script.

 

Opdracht 2 - Script 

Gisteren hebben jullie met je groepje nagedacht over de toekomst en hoe die eruit ziet. 

In de mindmap staan vier hoofdtakken (Beroepen, omgeving, gezinssituatie, technologie). Als groepje ga je één van deze onderwerpen kiezen, hiermee ga je in opdracht 2 en 3 aan de slag.

Je moet een stukje drama voorbereiden. Je denkt hierbij aan een klein toneelstukje. Dit ga je in opdracht 3 uitvoeren. 

Jullie gaan in deze opdracht je stukje voorbereiden en uittypen. Dit noemen we een script.

Je script schrijf je uit in het programma Word. 

In het script komt te staan wie wat zegt en welke rollen er zijn. Op de eerste pagina benoem je wie welke rol heeft. Vanaf pagina 2 typ je het stukje dat jullie willen gaan spelen uit. 

Zo zeg je bijvoorbeeld op pagina 1: Pietje is Pluk van de Petteflet.  

Vanaf pagina 2 komt het volgende: Pluk van de Petteflet: "Jeetje wat een cool ding wat is dat?" 

Professor: "Dit is mijn nieuwe uitvinding en dit gaat een hele hoop mensen helpen"

Tip: Schrijf eerst het stuk met de personages uit en ga daarna pas de rollen verdelen. 

Bij de infobronnen staat een filmpje over het schrijven van een filmscript. Dit is bijna hetzelfde als een toneel script. Jullie moeten in het script alleen de gesprekken, ofwel dialogen, uit te werken. 

Ik wil dat iedere leerling een rol heeft en actief deelneemt in het stukje drama. Je maakt een stukje dat ongeveer 2 à 3 minuten duurt.

Heb je je script af? Laat je script dan goedkeuren door de juf. 

Is je script goedgekeurd dan druk je het 1 keer af en kun je gaan oefenen. 

 

In de beoordeling kun je zien aan welke eisen je script moet voldoen en welke verwachtingen ik van jullie heb. 

 

Je hebt vandaag en morgen om je stuk met je groepje te oefenen. In de volgende les gaan we aan de scripts uitvoeren.

 

Opdracht 3 - Uitvoeren

We zijn inmiddels aangekomen bij de laatste opdracht. 

In deze opdracht gaan jullie je stuk voor de klas uitspelen. 

Je hebt dinsdag en woensdag de tijd gehad om te oefenen, maar jullie krijgen nu ook nog 10 minuten om de puntjes even op de i te zetten. 

Iedere groep krijgt een blad met een tabel. In deze tabel schrijf je per groep een tip en top op. Deze zullen we aan het einde van de les met elkaar bespreken. 

In de klas zullen we de regels doornemen wat ik van jullie verwacht als je aan het spelen bent en als je naar een stuk gaat kijken.

Je kunt bij de infobronnen nog een filmpje kijken over acteren. Nienke van het Klokhuis geeft tips waar je misschien wat aan hebt voor tijdens het uitvoeren van jullie toneelstukje. 

Bij het kopje beoordeling kun je lezen hoe ik het stuk ga beoordelen.  

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb