Verantwoording en doelen

De lessenreeks over de toekomst is ontworpen voor leerlingen van groep 6.

In de lessen zullen de volgende vakgebieden verweven zijn:

  • Beeldende vorming
  • Drama
  • Levensbeschouwing

 

De volgende kerndoelen van SLO sluiten aan bij de lessenreeks:

  • Kerndoel 37 De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde normen en waarden. (Opdracht 3)
  • Kerndoel 55 De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren. (Opdracht 3)

 

De leerlingen gaan in de lessenreeks aan de slag met drie verschillende opdrachten die zullen aansluiten op elkaar.

 

De lessenreeks over de toekomst sluit goed aan bij de volgende levensvraag:

  • Hoe moet ik leven?

In dit geval zal het gaan over hoe ga ik leven in de toekomst.

 

In de lessenreeks komen de volgende basisvaardigheden aan bod van Jef de Schepper:

  • Waarnemen

De leerlingen krijgen verschillende bronnen aangeboden. Deze informatiebronnen zijn filmpjes. De leerlingen nemen deze filmpjes waar. Op deze manier vindt er informatie overdracht plaats. Er is sprake van waarnemen in opdracht 3 waar de leerlingen elkaars stukje drama gaan waarnemen. (Zintuigelijk waarnemen)

  • Verbeelden

De basisvaardigheid verbeelden komt bij de opdrachten 2 en 3 aan bod. De leerlingen moeten zich verbeelden wat er allemaal is in de toekomst. De verbeelding van de leerlingen kunnen geuit worden in de mindmap en tijdens het schrijven van het script. De creativiteit van de leerlingen mag volop gebruikt worden. 

  • Communiceren

De leerlingen zijn in deze webquest constant bezig met communiceren. De leerlingen moeten overleggen en ieder kan zijn verbeelding verwoorden. De leerlingen gebruiken de communicatie in opdracht 1 en 2 voor het overleggen en brainstormen. In opdracht 3 gaan de kinderen door middel van drama hun verhaal overbrengen. Aan het einde van de opdracht moeten de leerlingen elkaar feedback geven over het stukje drama dat uitgevoerd is. De leerlingen gebruiken ook hier communicatie voor.

 

De lessenreeks over de toekomst sluit goed aan bij de volgende levensbeschouwelijke domeinen:

  • De wereld van ‘de dingen’

De leerlingen gaan aan de slag met het denken over de toekomst. Ze zullen gaan nadenken over hoe zij tegen de wereld aankijken en hoe dit zal veranderen. Het kan fascinatie bij de leerlingen oproepen.

  • De andere mensen

In de opdrachten gaan de leerlingen ook nadenken over andere mensen. Dit zullen zij doen bij opdracht 1 Mindmap. Daar is een van de hoofdtakken ‘gezinssituatie’. De leerlingen moeten hierbij denken aan op welke manier zij voor hun ouders zorgen en of hun kinderen naar school gaan.

 

De lessenreeks over de toekomst sluit goed aan bij de volgende levensbeschouwelijke aspecten:

  • Opvattingen, de leerlingen hebben in de groep misschien andere opvattingen over de toekomst.
  • Beelden, de leerlingen creëren in de groep een ideaalbeeld voor de toekomst.

 

Als we de levensbeschouwelijke domeinen en aspecten in een matrix zetten, vormt dat het volgende schema:

Beschrijving van de opdrachten:

Maak van tevoren in u klas groepjes van ongeveer 4 leerlingen.

Opdracht 1 – Mindmap

In deze opdracht/les leren de leerlingen hoe ze een mindmap moeten maken. De leerlingen maken een mindmap over de toekomst en hoe zij hier over denken. Ze mogen in een groepje gaan brainstormen over hoe zij de toekomst zien. U kunt bij de infobronnen een filmpje vinden met een uitleg voor het maken van een mindmap ter ondersteuning*. In de mindmap moeten de volgende hoofdtakken aanwezig zijn:

  • Omgeving
  • Gezinssituatie
  • Technologie
  • Beroepen

 

Lesdoelen:

  • De leerlingen leren in deze opdracht hoe ze een mindmap moeten maken.
  • De leerlingen werken in deze opdracht in groepsverband en leren om te brainstormen met elkaar.

 

Benodigde materialen:

  • De webquest
  • Het uitlegfilmpje
  • A3-papier
  • Stiften, potloden, linialen

 

*Bij het maken van de webquest heb ik een ander filmpje gebruikt dan die in de webquest nu zelf staat. Ik heb dit aangepast, omdat de leerlingen uit mijn klas het filmpje te lastig vonden.

 

Opdracht 2 – Script

De leerlingen hebben in de vorige opdracht/les nagedacht over de toekomst en hier een mindmap van gemaakt. Het groepje kiest nu één van de hoofdtakken uit. In deze opdracht/les gaan de leerlingen met dat onderwerp (de hoofdtak) een script maken voor het stukje drama dat zij in opdracht drie zullen gaan uitvoeren. De leerlingen werken via het programma Word. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kunnen de leerlingen het script ook uitschrijven op papier. Ze zullen eerst het verhaal kort op papier moeten zetten. Vervolgens schrijven ze per personage/karakter uit wie wat zegt. Als laatste stap kiezen de leerlingen wie welke rol speelt en benoemen dit ook in het script.

Bij de informatiebronnen staat een uitlegfilmpje over een filmscript ter extra informatie. Het filmpje is niet leidend voor de opdracht.

U kunt er zelf voor kiezen om deze wel of niet te laten zien.

 

Lesdoelen:

  • De leerlingen maken in deze opdracht een script.
  • De leerlingen leren in deze opdracht wat het script is en hoe ze deze kunnen maken.

 

Benodigde materialen:

  • De webquest
  • Laptops met Word of lijntjespapier met een pen
  • Eventueel de mindmaps

 

Opdracht 3 - Uitvoeren

Inmiddels zijn wel bij de laatste les/opdracht gekomen van de lessenreeks. In deze les voeren de leerlingen het gemaakte stukje drama uit. Geef de leerlingen nog even de mogelijkheid om met elkaar te oefenen. Vervolgens voeren de groepjes hun stukje uit.

Elk groepje moet een tip en een top geven voor een ander groepje. Op deze manier reflecteren de leerlingen op het werk van andere leerlingen (Kerndoel 55).

De leerlingen die aan het kijken zijn naar de stukjes drama moeten met respect naar het stuk kijken. Van tevoren is het slim om de regels en afspraken over het presenteren voor de klas even te herhalen en te bespreken. (Kerndoel 37)

 

Lesdoelen:

  • De leerlingen voeren deze les/opdracht het stukje uit.
  • De leerlingen kijken met respect naar elkaar en kunnen op een ander groepje reflecteren.

 

Benodigde materialen:

  • Indien mogelijk een podium

 

Uitleg beoordelingsformulier:

In de webquest kunt u ook onder het kopje beoordeling een beoordelingsformulier vinden. Dit is een beoordelingsformulier waarbij u per opdracht/les een beoordeling kunt geven. Dit is gedaan met voldaan en niet voldaan. Op deze manier kunt u zelf een beslissing nemen of u een cijfer aan de producten kunt hangen. U kunt het beoordelingsformulier ook gebruiken als eisen voor de leerlingen, zodat zij een idee hebben waar hun producten aan moeten voldoen.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb